Ugrás a fő tartalomra

5000 Szolnok Baross utca 37/A


+36 (56) 500-400

Projektek


ASAP (Against School Aggression Partnership) Partnerség az iskolai agresszió ellen

Pályázat megnevezése: ASAP (Against School Aggression Partnership) Partnerség az iskolai agresszió ellen – közösségi alapú komplex iskolai program a hatékony agresszió- és konfliktuskezelésért
Együttműködő partnerek: Partners Bulgaria Foundation, SOS Malta, Partners Hungary Alapítvány
Pályázati azonosító: 150100-KA2SE13636
Projekt időszaka: 2015. 10. 01–2018.08.31.
Támogatási összeg: 411.880,- euró – ebből a Szolnoki Szolgáltatási Szakképzési Centrumra eső rész: 70.055,- euró (ERASMUS+)
Támogató szervezet: Európai Unió Erasmus+ Program

A Projekt célja:
Az ASAP célja az iskolai agresszió és zaklatás csökkentése, a konfliktusok megelőzése és kezelése, valamint hogy a diákközösséget érintő különböző intézmények szorosabban és hatékonyabban tudjanak együttműködni egymással.

A Projekt célcsoportja:
A Szolnoki Szolgáltatási Szakképzési Centrum diákjai és tanárai, az intézménybe járó diákok szülei.

A Projekt főbb tevékenységei:
A projekt során egy olyan modellprogramot dolgoztunk és próbáltunk ki a Centrum 3 tagintézményében, amely a büntetés helyett az együttműködésre helyezi a hangsúlyt.

Indikátorok:
Kutatások (agresszió és zaklatás kérdéskörében), országjelentés (Partners Hungary Alapítvány), modellprogram, helyzetfelmérő kérdőív, akcióterv, tesztelés, kimeneti mérés, kézikönyv, szakpolitikai ajánlás.

Haszon:
Szakképző Iskoláinkba a legkülönbözőbb kulturális és szociális háttérrel rendelkező gyerekek érkeznek. Sokszor elhangzik, hogy a mai gyerekekkel nem lehet régi módszerek szerint dolgozni, tanítani. A büntető-fegyelmező nevelésről igyekszünk áttérni resztoratív-helyreállító szemléletre. Mindez egy hosszú folyamat, melyben az eredményesség relatív. Hiszünk a személet megtartó erejében és a programot szeretnénk tovább folytatni a jövőben is, mind az öt tagintézményünk bevonásával.

Bővebb információ: https://www.partnershungary.hu/erasmus/

EREDMÉNYEK
A projekt első fázisában kutatások készültek mindhárom országban, melyek célja az iskolai agresszió és zaklatás-bántalmazás jelenlegi helyzetének bemutatása az egyes országokban. A jelentések kitérnek az egyes országok érintetti körének feltérképezésére, emellett összegyűjtésre kerültek a jelenleg elérhető jó gyakorlatok az iskolai agresszió és zaklatás kezelésével, alternatív konfliktuskezeléssel kapcsolatban.
Összeállítottunk egy modellprogramot amely egy módszertani csomag, és az adott országban már létező tudást és eszközöket tartalmazza, kiegészítve a többi partnerországban és Európában elérhető kiválogatott jó gyakorlatokkal.
Ezt követően kidolgoztunk helyzetfelmérő kérdőíveket, diákok, iskolai dolgozók és szülők számára, amelyben az érintettek véleményét, megéléseit rögzítettük az agresszív jelenségekkel kapcsolatban. A kérdőív kiértékelését követően, az iskolával közösen összeállítottunk egy olyan akciótervet, melynek elemeit az összegyűjtött jó gyakorlatokból válogattuk a helyzetfelmérés eredményeire, az iskolák valós igényeire és lehetőségeire is figyelemmel.
A tesztelés fázisában szorosan együtt dolgozunk a Partners Hungary Alapítvány munkatársaival, hogy valódi szemléletváltás indulhasson el, valamint hogy a hagyományos büntető-fegyelmező eszközök helyett az együttműködésen alapuló módszerek kerüljenek előtérbe.

Mit jelent ez – a teljesség igénye nélkül – számokra vetítve?

  • 23 kiképzett pedagógus-mediátort és 21 diák-mediátort, akik az iskolai konfliktusok hatékony kezelésében segítenek,
  • 18 kiképzett resztoratív facilitátort, akik a megtartó közösségekért dolgoznak nap mint nap,
  • 6 napos nemzetközi mediációs diáktábort, ahol 3 nemzet 24 diákja tanulta meg, hogyan segítsen hatékonyan konfliktushelyzetekben,
  • 5 nemzetközi partnertalálkozót és tapasztalatcserét Máltán, Budapesten és Bulgáriában,
  • 21 munkacsoport megbeszélést az elkötelezett iskolai szakmai csapattal,
  • 33 osztályfőnöki órát, ahol saját élményű, játékos gyakorlatokon keresztül beszélhettünk az iskolai agresszió jelenségeiről,
  • Egy speciálisan a megelőzésre kidolgozott osztályfőnöki órasorozatot, hogy közös tudás és közös szabályok mentén alkothassanak az osztályok erőszakmentes, megtartó közösségeket,
  • 4 konferenciát országszerte (Budapest, Szolnok, Székesfehérvár, Budapest), összesen 250 résztvevővel,
  • 78 osztályfőnöki órát, ahol saját élményű, játékos gyakorlatok, illetve resztoratív körmodellek segítségével beszélhettünk az iskolai agresszió jelenségeiről,
  • Egyre több mediációval és resztoratív gyakorlatokkal megoldott nehéz társas helyzetet.

EREDMÉNYEK az emberi kapcsolatok tükrében:

  • A pedagógusok visszajelzései szerint a képzések által bővültek a módszertani ismereteik; javultak a kommunikációs készségeik; nagyobb empátiával tudnak fordulni problémás esetekhez, jobban értve, elfogadva az eltérő szempontok sokaságát.
  • A fegyelmi eljárás helyett összehívott resztoratív konferencia eredménye, hogy – a várakozásokkal szemben – nem került rendőrség elé az incidens, és egyik érintettnek sem kellett elhagynia az iskolát.
  • A mediációk, resztoratív körök eredményessége, tartóssága iskolánként és esetenként is eltérést mutat. Azt azonban kijelenthetjük, hogy a kezelt esetek mindegyikében javulást éltek meg az érintettek a beavatkozás előtti helyzethez képest.
  • A jónak híre megy: képzett pedagógusainkat más iskolákba is meghívták, hogy ízelítőt adjanak alternatív konfliktuskezelő módszereikről, illetve konkrét ügyben facilitáltak már reakítv kört is külsős iskolában.

Az ASAP Projekt nyílt felhasználású szellemi termékeit az alábbi linken töltheti le: https://www.partnershungary.hu/erasmus/

A Projekt Facebook oldala: https://www.facebook.com/ASAPHUNGARY/

GALÉRIA

ASAP_partnershungaryfoundation.png
ASAP_sos.png
szolgszi_logo.png

ASAP (Against School Aggression Partnership) Partnerség az iskolai agresszió ellen


Csatolt fájlok

ASAP 1.pdf

Letöltés

ASAP 2.pdf

Letöltés


KIMIKK

    • SZC logo fehér
    • Szolnoki Szakképzési Centrum

      5000 Szolnok Baross utca 37/A

    • Telefon: +36 (56) 500-400

      E-mail: centrum@szolmusz.hu

      OM azonosító: 203056

      Felnőttképzési nyilvántartás száma: E-001300/2015 , B/2020/000028 Engedélyszám: E/2020/2000081


    2024Szolnoki Szakképzési Centrum