Az iskolai közösségi szolgálat
A Kn. törvény 2016-tól az érettségi bizonyítvány kiadását 50 óra közösségi szolgálat teljesítéséhez köti – így az érettségi a tantárgyi tudás mérésén túl a szociális készségek, a társadalmi érzékenység kialakításában is szerepet játszik .
Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényen túl a 110/2012. (VI.04) Korm. rendelet (NAT), a 20/2012. (VII.31.) EMMI rendelet, a közérdekű önkéntességről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény, a 1068/2012. (III.20.) Korm. határozat (nemzeti önkéntes stratégia 2011-2020), a 2011. évi CLXXV. törvény (civil törvény)
A közösségi szolgálat pedagógiai célzatú kötelezettség, a tevékenység kiválasztásában azonban megvalósulhat a szabad döntés.
Megvalósítása:
1. Iskolai koordinátort jelöl ki az intézményvezető, aki munkaköri feladataként látja el a tevékenységet és felelős:
– a tanulók felkészítéséért, mentorálásért, pedagógiai feldolgozásért,
– a fogadó helyekkel való kapcsolattartásért,
– adminisztrálásért, dokumentálásért, igazolásért,
– a tanulók bevonásáért
– a tanulók tevékenységének elismeréséért.
Az iskolában további mentor – aki a tanulók lelki fejlődésével foglalkozik, valamint a fogadó szervezetnél szakmai koordinátor – aki a tanulók munkáját irányítja – vesz részt a folyamatban.
2. A már meglévő jó gyakorlatok és ötletek összegyűjtése, helyi és intézményen belüli lehetőségek feltérképezése a tantestület, tanulók, szülők segítségével.
Lehetséges tevékenységi körök
– környező intézmények: részvétel önkormányzati feladatok ellátásában (egészségügyi,
szociális, gyermekintézményekben)
– egyéni gondozási lehetőségek (idősek, fogyatékkal élők)
– civil szervezetek tevékenységében részt venni
– egyházi szervezetek tevékenységében szerepet vállalni.
A közösségi szolgálat területei:
– egészségügyi (minden esetben mentort kell biztosítani)
– szociális és jótékonysági (szükség esetén mentort kell biztosítani)
– oktatási
– kulturális és közösségi
– környezet- és természetvédelmi
– katasztrófavédelmi
– közös sport- és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű
gyermekekkel, idős emberekkel
3. A fogadó szervezetekkel az iskola együttműködési megállapodást köt. A tanulókat és szülőket tájékoztatjuk a választható lehetőségekről, a tanuló önként választhatja ki azt a helyet, tevékenységet, amely számára a legvonzóbb, leghasznosabb, amelyhez kellően motivált.
A szülők támogató szerepére számítunk a program során: ötletek, lelki kísérés, szállítás… egyéb tevékenységekben.
4. A 9-11. évfolyamos tanulók számára lehetőség szerint három évre arányosan elosztva szervezzük meg a legalább 50 órás közösségi szolgálatot. Ettől indokolt esetben a szülő kérésére el lehet térni.
Az ötven órán belül 5 órás felkészítő és 5 órás záró foglalkozás tartható.
Egy órán 60 perces közösségi szolgálati idő értendő (az utazás nem számítható bele), alkalmanként 1-3 órás időkeretben végezhető.
Figyelembe kell venni, hogy
– 18 éves kor alatt 14 óra pihenőidőt kell két nap között biztosítani,
– 16 éves kor alatt naponta 3, hetente 12 órát tevékenykedhet,
– 16-18 éves kor között napi 4 és fél, heti 18 órát tevékenykedhet a tanuló.
A tanulók egyénileg vagy csoportosan végezhetik a választott tevékenységet, célszerű a párok kialakítása.
5. A közösségi szolgálat dokumentálása
A tanulók
– jelentkezési lapot töltenek ki, amely tartalmazza a szülő beleegyező nyilatkozatát is,
– naprakészen kötelesek közösségi szolgálati naplójukat vezetni: mikor, hol, milyen
időkeretben, milyen tevékenységet folytattak, esetleges reflexiók megfogalmazása,
Az iskola
a) koordinátora
– az iskola dokumentumaiban rögzíti a közösségi szolgálatra vonatkozó szabályokat,
– az éves munkatervben rögzíti a felelősöket, feladatokat,
– együttműködési megállapodást köt a fogadó szervezetekkel, rögzíti az egyes
feladatköröket
– a jelentkezési lapok alapján elkészíti a beosztást,
– intézményváltás esetén igazolást ad ki a teljesítésről,
– megszervezi az iskolai szintű programzárást.
b) osztályfőnök
– a diák szolgálati naplója alapján naplóban, törzskönyvben, bizonyítványban rögzíti a
teljesített órák számát,
– kapcsolatot tart, támogatást nyújt a diákoknak, feldolgozza velük az élményeket
(osztályfőnöki órai beszélgetés, értékelő lap, poszterek, stb)
Akkor adható a tanulónak érettségi bizonyítvány, ha a bizonyítványában szerepel az 50 óra közösségi szolgálat igazolása.